På denne siden finner du retningslinjer for hvordan sikre god kvalitet på innholdet på Helsenorge.no. Retningslinjene er basert på internasjonale standarder for pasientinformasjon.
Innholdet er relevant og brukerorientert
- Innholdet baserer seg på brukerbehov.
- Innholdet er i tråd med målene for Helsenorge.
- Innholdet er tilpasset våre målgrupperog deres forutsetninger.
- Innholdet forvaltes og utvikles etter brukerbehov.
Innholdet er tilgjengelig
- Innholdet er forståelig og lett å lese.
- Innholdet er prioritert (det viktigste først).
- Innholdet skal bruke ord som folk flest bruker når de søker etter informasjon om temaet.
- Innholdet er i henhold til krav for universell utforming (uutilsynet.no).
Innholdet er kunnskapsbasert
- Medisinsk innhold skal være basert på systematisk innhentet forskningsbasert kunnskap eller erfaringsbasert kunnskap.
- Rettighetsinnhold skal være basert på lov, forskrift og retningslinjer.
- Der det ikke er faglig konsensus, skal dette synliggjøres for brukerne.
- Alt innhold har en navngitt faglig ansvarlig med kompetanse på fagområdet.
Innholdet er etterprøvbart
- Innholdseier skal vises tydelig på artiklene.
- Kunnskapsgrunnlaget som er benyttet, skal oppgis i referanselisten.
- Der det gis anbefalinger om behandling, skal påstander om effekt dokumenteres med lenker til publiserte studier eller kliniske retningslinjer.
- Alt innhold skal merkes tydelig med når det sist er faglig oppdatert.
- Retningslinjer for kvalitet og hvordan vi jobber med innhold ligger åpent tilgjengelig for brukerne.
- Det er lett å komme i kontakt med redaksjonen med spørsmål og tilbakemelding om innholdet.
- Alle lokale redaktører må oppgi finansielle kilder.
Innholdet er oppdatert
- Innhold skal kvalitetssikresav den faglig ansvarlige minst hvert tredje år.
- Innholdet skal oppdateres før det er gått tre år om nødvendig. For eksempel ved regelverksendringer, ny kunnskap, nye råd, ny veileder eller ny retningslinje på området.