Hopp til hovedinnhold
NHN

På denne siden finner du retningslinjer for hvordan sikre god kvalitet på innholdet på Helsenorge.no. Retningslinjene er basert på internasjonale standarder for pasientinformasjon.

Innholdet er relevant og brukerorientert

  • Innholdet baserer seg på brukerbehov.
  • Innholdet er i tråd med målene for Helsenorge.
  • Innholdet er tilpasset våre målgrupperog deres forutsetninger.
  • Innholdet forvaltes og utvikles etter brukerbehov.

Innholdet er tilgjengelig

Innholdet er kunnskapsbasert

  • Medisinsk innhold skal være basert på systematisk innhentet forskningsbasert kunnskap eller erfaringsbasert kunnskap.
  • Rettighetsinnhold skal være basert på lov, forskrift og retningslinjer.
  • Der det ikke er faglig konsensus, skal dette synliggjøres for brukerne.
  • Alt innhold har en navngitt faglig ansvarlig med kompetanse på fagområdet.

Innholdet er etterprøvbart

  • Innholdseier skal vises tydelig på artiklene.
  • Kunnskapsgrunnlaget som er benyttet, skal oppgis i referanselisten.
  • Der det gis anbefalinger om behandling, skal påstander om effekt dokumenteres med lenker til publiserte studier eller kliniske retningslinjer.
  • Alt innhold skal merkes tydelig med når det sist er faglig oppdatert.
  • Retningslinjer for kvalitet og hvordan vi jobber med innhold ligger åpent tilgjengelig for brukerne.
  • Det er lett å komme i kontakt med redaksjonen med spørsmål og tilbakemelding om innholdet.
  • Alle lokale redaktører må oppgi finansielle kilder.

Innholdet er oppdatert

  1. Innhold skal kvalitetssikresav den faglig ansvarlige minst hvert tredje år.
  2. Innholdet skal oppdateres før det er gått tre år om nødvendig. For eksempel ved regelverksendringer, ny kunnskap, nye råd, ny veileder eller ny retningslinje på området.