Om innholdsstrategien
Helsenorge er helse- og omsorgssektorens felles kanal for kvalitetssikret helseinformasjon og digitale helsetjenester til innbygger. Helsenorge knytter Helse-Norge sammen, ved å samle informasjon og tjenester fra ulike aktører i helsetjenesten og helseforvaltningen på ett felles nettsted og under én felles merkevare.
Innholdsstrategien skal sørge for at innholdet på Helsenorge:
- fremstår helhetlig
- er basert på strategiske valg
- er relevant og til hjelp for målgruppene
- møter kriterier for kvalitet
Innholdsstrategien skal bidra til forutsigbarhet for alle aktører, og sikre at både forvaltning og utvikling skjer i tråd med felles mål og prioriteringer.
Innholdsstrategien er en del av produktstrategien for Helsenorge, og er utviklet i tråd med gjeldende helsepolitiske mål og strategier. Strategien bygger på innholdsstrategi 2016-2020.
Mål for innhold på Helsenorge
Hva ønsker vi å oppnå?
Mål 1: Knytte Helse-Norge sammen for innbygger
Helsenorge er den offentlige hovedkanalen for kvalitetssikret innhold om helse, livsstil, sykdom, behandling og rettigheter.
- Helsenorge gir innbygger en hovedinngang til helse- og omsorgstjenesten på nett.
- Helsenorge hjelper innbygger å mestre sin egen helse, finne frem i helsetjenesten og ivareta sine rettigheter.
- Helsenorge fremstår helhetlig og sammenhengende, uavhengig av hvilke aktører som leverer innhold eller tjenester.
Dette betyr at Helsenorge er et samarbeid mellom aktører i alle delene av helsetjenesten. Innholdet fremstår troverdig og tillitsskapende, og det er tydelig hvilken aktør som er innholdsleverandør.
Mål 2: Sette innbyggers behov i sentrum
Innholdet dekker behovene til målgruppene, og bidrar til å øke helsekompetansen.*
- Det er enkelt å finne, forstå og bruke innhold og tjenester på Helsenorge.
- Innhold og tjenester utfyller hverandre og er tilpasset målgruppenes behov i ulike livssituasjoner og faser.
- Innholdet er tilgjengelig der brukerne forventer å finne det.
Dette betyr at Helsenorge skal tilby innhold vi vet er nyttig og relevant for målgruppene. Innholdet skal ivareta behov gjennom hele brukerreisen, og være tilpasset målgruppenes forutsetninger.
*«Helsekompetanse er personers evne til å forstå, vurdere og anvende helseinformasjon for å kunne treffe kunnskapsbaserte beslutninger relatert til egen helse. Det gjelder både beslutninger knyttet til livsstilsvalg, sykdomsforebyggende tiltak, egenmestring av sykdom og bruk av helse- og omsorgstjenesten.»
– Strategi for å øke helsekompetansen i befolkningen 2019–2023
Mål 3: Bidra til effektiv ressursbruk
Helsenorge gjør det enkelt å dele innhold på tvers av aktører og kanaler.
- Brukerinnsikt, strategiske valg og felles prioriteringer bestemmer hvordan vi videreutvikler og forvalter innholdet.
- Helsenorge tilrettelegger for automatisert import og eksport av innhold, fortrinnsvis via API.
- Innholdet er tilgjengelig for gjenbruk til innovasjon og tjenesteutvikling.
Dette innebærer at innholdet både er et produkt i seg selv og en tjeneste på Helsenorge. Kvalitetssikring og oppdatering av innhold ett sted bidrar til mer effektiv utnyttelse av tiden til fagpersoner og kommunikasjonsfolk.
Hvordan skal vi nå målene?
For å sikre kvalitet og brukervennlighet i innholdet, skal vi arbeide etter felles retningslinjer, prinsipper og metoder. Disse er nærmere beskrevet her:
- Retningslinjer for kvalitet
- Helsenorgemetoden
- Slik skriver vi på Helsenorge
- Redaksjonell modell (pdf)
Last ned innholdsstrategien som pdf
Vedlegg til innholdsstrategien
- Vedlegg 1: Helsenorgemetoden (pdf, 408 kB)
- Vedlegg 2: Klarspråk på Helsenorge (pdf, 918 kB)