Hopp til hovedinnhold
NHN

Persontjenesten henter opplysninger fra Folkeregisteret, Kartverket samt Kontakt- og reservasjonsregisteret (KRR).

Persontjenesten erstatter Personregisteret (PREG) som er under avvikling. Persontjenesten henter kontinuerlig opplysninger fra flere kilder, og møter sektorens behov for oppdaterte personopplysninger.

Sammenlikning av opplysninger i Persontjenesten og Personregisteret (PREG).

Hvor henter Persontjenesten opplysninger fra?

  • Folkeregisteret: Personopplysninger som blant annet navn, personnummer, fødselsdato, kjønn, statsborgerskap, bosted, sivilstand og pårørende. Har du hjemmel for taushetsbelagte opplysninger hentes også disse ut.

  • Kontakt- og Reservasjonsregisteret: Mobilnummer, e-postadresse, digital postkasse, språkvalg og eventuell reservasjon mot elektronisk kommunikasjon.
  • Kartverket: Bydelsinformasjon for personer bosatt i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.

Flere opplysninger fra Folkeregisteret

Persontjenesten, sammenliknet med Personregisteret, tilbyr en rekke tillegg fra Folkeregisteret:

  • Adresseinformasjon, som "delt bosted for barn" og "oppholdsadresse", "fortrolig" og "strengt fortrolig adresse".
  • Informasjon om vergemål
  • Tilrettelegger for ny personidentifikator (PID) ved at bl.a. fødselsdato og kjønn er skilt ut i egne felter. NB! Persontjenesten tilbyr bare administrativt kjønn fra FREG, det er ingen planer om å utvide med biologisk og sosialt kjønn.

Funksjoner

Oppdatering

Persontjenesten er et produkt i utvikling og ny funksjonalitet kan komme til. Dette gjør at en jevnlig oppdatering av informasjonen du får fra Persontjenesten vil være en stor fordel. Det er da opp til systemleverandørene å oppdatere sine systemer slik at du kan få nytte av de nye informasjonselementene.

Det er viktig at du som konsument av tjenesten følger med på hvilke funksjoner vi legger til Persontjenesten, og informerer din systemleverandør dersom det kommer funksjonalitet du har behov for.

Type oppdatering:

MinorDette er versjoner som ikke har "breaking changes" dvs. at de ødelegger ikke logikken i den versjonen du allerede bruker. Disse versjonene vil være f.eks. versjon 1.21. Du kan trygt oppdatere til disse versjonene uten at det ødelegger noe i den versjonen du allerede har. Men du vil da ikke få tilgang til den nye informasjonen vi har lagt til uten at systemleverandøren din har lagt disse nye feltene inn i sin løsning.
Major *Dette er versjoner som har endringer som vil påvirke og potensielt ødelegge bruken dersom du oppdaterer til denne versjonen uten at systemleverandøren har korrigert på sin side og du har ny versjon av applikasjonen/API'et.

* Ved større endringer (major) som krever en oppdatering hos din systemleverandør må du sørge for at dette utføres innen 6 måneder.

Fant du det du lette etter?