Hopp til hovedinnhold
NHN
Gå tilbake til Testmeldinger

KOM I GANG med Pasientens prøvesvar

Her beskrives punktvis hva som skal til for å kunne delta i teknisk utprøving av Pasientens prøvesvar.

Alle henvendelser skal skje til NHN med , både for;

  • 1-teknisk utprøving med testdata i test, og for
  • 2-teknisk utprøving med skarpe data i produksjon

1 - delta som produsent og konsument med syntetiske testdata i TEST

Utprøving av Pasientens prøvesvar med syntetiske testdata i test, kan skje ved å sende inn avidentifiserte testmeldinger til Pasientens prøvesvar i test, og krever ingen forberedelse annet enn å kunne sende inn svarrapporter fra egne testmiljøer. Det er ingen søknadsprosess for å delta, eller hvitelisting av avsenders HER-ID.

  • Alle testmeldinger som skal sendes inn, skal være avidentifiserte, se "Anonymisering av testmeldinger med testpasienter" – hvor også testpasienter er beskrevet.
  • Be NHN om tilgang til KjernejournalPortal i test, for å kunne se hvordan egne innsendte testmeldinger blir presentert i Kjernejournal Portal under fane Prøvesvar. Be også om en gjennomgang av løsningen ved behov.
  • Be NHN om tilgang til Helsenorge i test, for å se hvordan egne innsendte testmeldinger blir presentert i HN GDPR-løsning for innsynsrett, og visning som prøvesvar for innbygger. Be også om en gjennomgang av løsningen ved behov.

Avidentifiserte testmeldinger kan sendes til flere mottaker-adresser hos NHN, med hver sin HER-ID. Alle testmeldinger havner i en og samme løsning for Pasientens prøvesvar i test, se oversikt over alternative innsendingsmetoder i "Innsending av svarrapporter i test"

  • Følg beskrivelse i "Innsending av svarrapporter i test", her kort forklart;
    • Første testmelding sendes inn for å verifisere at kvitteringsmeldinger kommer i retur som forventet, og eventuelle tiltak for å identifisere eventuelle avvik.
    • Når første testmelding er vist i Kjernejournal Portal, sendes en endrings- og kanselleringsmelding, for å avdekke om identifisering av relasjoner mellom flere svarrapporter for en og samme rekvisisjon, følger standard for svarrapportering.
    • Når NY, ENDRING, KANSELLERING er gjennomført, kan alle testmeldinger sendes til pasientens prøvesvar i test, hvor dere selv oppdaterer regneark "Status testing pr fagområde pr system pr RHF".

Status på innsending i test, avgjør om produsenten kan gå videre til å delta som produsent med skarpe data i teknisk utprøving i prod.

2 - delta som produsent med skarpe data i produksjon

Teknsik utprøving av Pasientens prøvesvar med bruk av skarpe data, er basert på NHN sin innvilget dispensasjonssøknad hos Helsedirektoratet fra 2022.

Formålet med teknisk utprøving av Pasientens prøvesvar med innsending av skarpe data, er å sikre så lik variasjon og kvalitet i løsningen, som hos den enkelte rekvirent og produsent i daglig produksjon.

Med stor variasjon i skarpe data, vil vi også kunne avdekke eventuelle feil eller mangler som fungerer bra nok som regionale tilpasninger i dag, men som ikke holder mål i en nasjonal løsning. I tillegg vil teknisk infrastruktur hos NHN belastes mest mulig produksjonslikt.

  • Prosjektleder i hver helseregion/ansvarlig privat lab/rad, sender inn forespørsel til NHN for alle helseforetak/private lab/rad som ønsker å delta i teknisk utprøving med skarpe data. NHN vil da søke om dispensasjon fra taushetsplikten til Helsedirektoratet, erfart responstid er fra 2 uker til 2 mnd. Innvilget dispensasjon forplikter ikke, men gir en mulighet til deltagelse.
  • Prosjektleder i hver helseregion/privat lab/rad melder inn eventuelle rekvirenter som ønsker å delta som konsumenter av pasientens prøvesvar i hver helseregion, med navn og HPR-nummer, til NHN. Det er en forutsetning at EPJ-system som rekvirenten benytter, har tilgang til KJ Portal. Deltagelse som konsument krever ikke søknad om dispensasjon til Helsedirektoratet, men informasjon om alle rekvirenter i teknisk utprøvingen blir gjort tilgjengelig for alle helseforetak.
  • Når HPR-nummer er hvitelistet i KJ Portal, vil rekvirenten få tilgang til fane Prøvesvar i KJ Portal, for kvalitetskontroll av innsendte svarrapporter. Det anbefales at hver helseregion har en gjennomgang med "sine" rekvirenter, og informerer om eventuelle kjente feil eller mangler i visning i KJ Portal, og hva som forventes av rekvirenten som konsument i utprøvingsperioden.
  • Når søknad om dispensasjon er innvilget av Helsedirektoratet formidles dette av NHN
  • Når samarbeidsavtale mellom hvert HF og NHN er signert, kan forberedelse til selve innsendingen starte.
  • HER-ID (fra NHN adresseregister) for produsent som skal delta i utprøvingen med skarpe data, må sendes inn til NHN for hvitelisting i NHN meldingsmottak.

3 - Innsending av skarpe data og krav til deltagelse;

Prosjektledere i hver helseregion vil følge opp fremdrift med ansvarlige for hvert enkelt fagområde/HF, for å sikre en felles forståelse av videre fremdrift.

  • Innsending av én enkelt svarrapport til Pasientens prøvesvar med skarpe data som "brøytetest", med verifisering av korrekte kvitteringsmeldinger. Avklar gjerne dette med valgt rekvirent i egen helseregion. Korrekt mottaker i teknisk utprøving med skarpe data er nilar@edi.nhn.no og HER_ID 169762.
  • Når brøytetest er OK, kan hver produsent sende inn alle svarrapporter med skarpe data tilhørende rekvirent i egen helseregion, eller alle svarrapporter som hvert HF selv mener er tilrådelig å sende inn til Pasientens prøvesvar, som en del at teknisk utprøving.

Etter endt teknisk utprøving og overgang til formål helsehjelp, vil alle innsendte prøvesvar bli slettet, for produsenter som ønsker dette.

For tekniske detaljer rundt krav til innsending, se "Krav til deltagelse som produsent"

Fant du det du lette etter?