Send inn anonymiserte testmeldinger med en og samme test-pasient pr fagområde pr region.
VIKTIG
Verifiser at test-pasienten faktisk HAR en kjernejournal i KJ test (og finnes i Helsenorge test). Ta kontakt med oss på provesvar@nhn.no hvis dere ikke har tilgang til KJ test og/eller Helsenorge test.
Hvis dere har behov for bistand, oppgi alltid følgende for enklere å finne frem til riktig melding;
- Avsender av meldingen
- Dato og klokkeslett når meldingen er sendt inn
- Meldingens ID, eks<MsgId>A7736D48-A03F-4AEC-94B6-0FE6CBAB5561</MsgId>
- Rapportens ID, eks<ServProvId>2023a2c7-dc0c-4d17-a43a-97398f6d4004</ServProvId>
- Testpasient som er benyttet, med OffID og Navn
- Dato fornår undersøkelsen er gjennomført eller prøven er tatt
- Om det er en NY, ENDRING eller KANSELLERING
1. Send inn én produksjons-lik testmelding fra hvert fagområde hvor avsender benytter samme LAB/RAD/MSH - system.
Send testmelding til en av følgende;
Verifiser at APPREC og ACK er OK |
2. Når tilbakemelding OK, send ENDRING på sist sendte svarmelding, for ett eller flere analyseresultat/undersøkelser– avvent tilbakemelding fra NHN, gjerne i samarbeid. Opprinnelig meldingen blir ikke synlig i KJ portal, kun endret melding som er synlig. Dette krever at LIMS/RIS alltid sender en komplett svarrapport i hht standard, og benytter samme Rapport-Id (ServProvId) som for opprinnelig melding.Dette i tillegg til samme Rekvisisjons-Id (ServReq.Id), Tjenesteytes ID, etc - se meldingsstandard. |
3. Når tilbakemelding OK – send KANSELLERING på siste endringsmelding. Endringsmeldingen skal ikke være synlig i KJ, kun informasjon om en kansellert melding. Dette krever at LIMS/RIS benytter samme Rapport-Id (ServProvId) som for opprinnelig melding. |
4. Send gjerne inn mange varianter av testmeldinger pr fagområde. Be gjerne om tilgang til Kjernejournal portal i TEST, for å se egne innsendte prøvesvar for en og samme testpasient. |