Her finner du retningslinjer for bruk av Tilbakemelding om feil i mottatt melding (Avviksmelding).
Definisjon og avgrensning
Veilederen er utarbeidet for å klargjøre retningslinjene for bruk av «Tilbakemelding om feil i mottatt melding». Meldingen kan benyttes av alle aktører som benytter PLO-meldinger, basismeldinger og dialogmeldinger.
Meldingen benyttes for å varsle avsender av fagmelding om at det er oppdaget feil i mottatt fagmelding, eller melding er adressert til feil mottaker. Meldingen skal gi avsender av fagmeldingen opplysninger om hvilken fagmelding det dreier seg om og årsak til at meldingen ikke vil bli behandlet.
NB! Melding skal ikke benyttes for å varsle pasientavvik eller samhandlingsavvik. Her henvises det til regionale/lokale rutiner.
Føringer
Lokale avtaler.
Adressering
Adresseres tilbake til aktøren som enten har feilsendt melding, eller har formidlet feil innhold i melding.
Standard meldingsflyt
Meldingsutveksling skal avtales mellom de enkelte virksomhetene i forkant av igangsetting. Se avsnitt om testing og produksjonssetting i Del 2.
Meldingen benyttes når mottatt melding er feilsendt, eller feil i innhold i meldingen. Tilbakemelding om feil i mottatt melding skal også kunne sendes selv om pasienten ikke er inneliggende i sykehus.
Veileder for elektronisk meldingsutveksling
- Oppbygging av veilederen
- Del 1 – Elektronisk meldingsutveksling
- Del 2 – Hvordan komme i gang
- Del 3 – Tjenesteområder
- Organisering av arbeidet
- Ordliste
- Nyttige lenker
- Referanser
- Revisjonshistorikk