Definisjon og avgrensning
Hensikten med kapittelet er å tydeliggjøre retningslinjene for bruk av elektronisk meldingsutveksling mellom pleie og omsorgstjenesten/psykisk helsetjeneste og helseforetak.
Rutiner for samhandling omkring polikliniske pasienter dekkes ikke av denne veilederen.
Kapittelet er avgrenset til kommunikasjon med følgende tjenester:
- Saksbehandling
- Sykepleietjeneste
- Legetjeneste ved sykehjem mv.
- Psykisk helsetjeneste
Retningslinjene tar ikke hensyn til lokale avtaler som er inngått.
Føringer
Les mer om overordnede føringer og forskrifter i Del 1 – Elektronisk meldingsutveksling
- Forskrift om kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter
- Lokale samhandlingsavtaler/tjenesteavtaler
- Nasjonal sjekkliste for minimumsinnhold i Innleggelsesrapport, Helseopplysninger og Utskrivningsrapport.
Adressering
Se del 1 for informasjon om tjenestebasert adressering.
Følgende tjenesteadresser skal registreres i Adresseregisteret og vil fungere som kommunikasjonspart til og fra disse tjenestene:
- Saksbehandling
- Sykepleietjeneste
- Psykisk helsetjeneste
- Legetjeneste ved sykehjem mv.
Tjenesteadressen er hentet fra følgende kodeverk fra Volven:
- 8663 Tjenestetyper for kommunal helse- og omsorgstjeneste mv.
- 8666 Felles tjenestetyper
Det er avsender som er ansvarlig for å adressere melding til riktig tjeneste. Flere av PLO-meldingene i samhandling mellom helseforetak og kommunale pleie- og omsorgstjenester har en forhåndsbestemt meldingsflyt. Derfor kan meldingene være "låst" eller hardkodet til en bestemt tjenesteadresse.Regionale forskjeller forekommer.
Meldingstype | Adresserestil |
---|---|
Melding om innlagt pasient | Sykepleietjeneste eller psykisk helsetjeneste |
Helseopplysninger | Saksbehandling |
Melding om utskrivningsklar pasient | Saksbehandling |
Avmelding av utskrivningsklar pasient | Saksbehandling |
Utskrivningsrapport | Sykepleietjeneste eller psykisk helsetjeneste |
Epikrise | Aktuell tjeneste* |
Melding om utskrevet pasient | Sykepleietjeneste eller psykisk helsetjeneste |
* med aktuell tjeneste menes en av de som er nevnt over.
Standard meldingsflyt
Meldingsutveksling skal avtales mellom de enkelte virksomhetene i forkant av igangsetting. Se avsnitt om testing og produksjonssetting i Del 2.
Ved innleggelse
"Melding om innlagt pasient" sendes til Sykepleietjeneste eller Psykisk helsetjeneste avhengig av hvilke kommunale tjenester pasienten mottar, og skal følges opp av. "Innleggelsesrapport" sendes som svar på melding om innlagt pasient.
NB! Innleggelsesrapport kan sendes før "Melding om innlagt pasient" er mottatt dersom tjenesten er kjent med innleggelsen.
Dersom pasienten ikke mottar kommunale helsetjenester ved innleggelse, men har behov for dette etter utskrivelse, sendes "Helseopplysninger" som første melding til Saksbehandling.
"Helseopplysninger" skal sendes innen 24 timer på alle som mottar, eller har behov for kommunale helsetjenester.
Under oppholdet
Ved behov for avklaringer eller ytterligere opplysninger, kan "Forespørsel" og "Svar på forespørsel" benyttes. Meldingene kan sendes flere ganger i løpet oppholdet.
Dersom det er endringer i helsetilstand eller behov for nye eller endrede tjenester, skal oppdatert "Helseopplysninger" sendes. Meldingen kan sendes flere ganger i løpet av oppholdet.
Når utskrivningsklar
"Melding om utskrivningsklar pasient" sendes når pasienten er utskrivningsklar og har eller skal ha helsetjenester fra kommunen. Meldingen besvares av kommunen med tilbakemelding på utskrivningsklar pasient og tidspunkt for når kommunen kan ta i mot pasienten.
NB! Her er det lokale avtaler som regulerer svarfrister.
"Avmelding av utskrivningsklar pasient" sendes dersom pasienten er meldt utskrivningsklar, og pasientens tilstand endres slik at pasienten ikke kan reise.
NB! Ny melding om utskrivingsklar pasient og svar på denne meldingen må sendes på nytt.
Ved utskrivelse
Ved utskrivelse og før pasienten reiser, dersom pasienten har eller skal ha helsetjenester fra kommunen sendes "Utskrivningsrapport".
"Epikrise" sendes til henvisende lege og tjenesten som eventuelt skal følge opp pasienten etter sykehusoppholdet. Meldingen sendes FØR pasienten reiser hjem.
"Melding om utskrevet pasient" sendes når pasienten reiser fra sykehuset, når pasienten har eller skal ha helsetjenester fra kommunen.
Veileder for elektronisk meldingsutveksling
- Oppbygging av veilederen
- Del 1 – Elektronisk meldingsutveksling
- Del 2 – Hvordan komme i gang
- Del 3 – Tjenesteområder
- Organisering av arbeidet
- Ordliste
- Nyttige lenker
- Referanser
- Revisjonshistorikk