Her finner du retningslinjer for bruk av elektronisk meldingsutveksling for Øyeblikkelig hjelp døgntilbud (ØHD).
Definisjon og avgrensning
Hensikten med dette kapittelet er å gi tjenesten Øyeblikkelig hjelp døgntilbud retningslinjer for bruk av elektronisk meldingsutveksling med relevante kommunikasjonspartnere.
Øyeblikkelig hjelp døgntilbud er en kommunal pleie- og omsorgstjeneste. Hensikten med døgntilbudet er å unngå innleggelser i spesialisthelsetjenesten når dette ikke er ønskelig eller nødvendig ut fra en helhetlig medisinsk og psykososial vurdering.
Det stilles følgende krav til døgntilbudet:
- Tilbudet som etableres i kommunen skal være bedre eller like godt for pasienten som et alternativt tilbud i spesialisthelsetjenesten.
- Tilbudet skal etableres med den allmennmedisinske og øvrige kompetansen som finnes i kommunen.
Føringer
Les mer om overordnede føringer og forskrifter i Del 1 – Elektronisk meldingsutveksling.
Kravet er hjemlet i lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven). §3-5 Kommunens ansvar for øyeblikkelig hjelp.
Helsedirektoratets føringer for Øyeblikkelig hjelp døgntilbud.
Adressering
Se del 1 for informasjon om tjenestebasert adressering.
Følgende tjenesteadresse skal registreres under kommunens oppføring i Adresseregisteret og vil fungere som kommunikasjonspart til og fra denne tjenesten:
- Øyeblikkelig hjelp døgntilbud (ØHD)
Tjenesteadressen er hentet fra følgende kodeverk på Volven:
- 8663 Tjenestetyper for kommunal helse- og omsorgstjeneste mv.
Standard meldingsflyt
Meldingsutveksling skal avtales mellom de enkelte virksomhetene i forkant av igangsetting.
Se avsnitt om hvordan komme i gang og testing og produksjonssetting.
Rutine for elektronisk meldingsutveksling mellom ØHD, Pleie- og omsorg, fastlege, legevakt og spesialisthelsetjenesten.
Ved innleggelse
Henvisning sendes til ØHD og innleggelse vurderes av ØHD.
![Illustrasjon som viser meldingsflyt](/tjenester/veileder-for-elektronisk-meldingsutveksling/del-3-tjenesteomrader/oyeblikkelig-hjelp-dogntilbud-ohd/_/image/4d0e2d70-48c2-45b5-bb78-f6f60f5601a2:020bfdd36b5e3e46db4bca80e182b62757f8c2b6/width-768/ohd-innleggelse-1-4x.png)
Sendes dersom pasienten har pleie- og omsorgstjeneste fra (hjem-) kommunen og dersom IPLOS skal registreres.
![Illustrasjon som viser meldingsflyt](/tjenester/veileder-for-elektronisk-meldingsutveksling/del-3-tjenesteomrader/oyeblikkelig-hjelp-dogntilbud-ohd/_/image/cfece991-f4cb-481e-941e-5208ec110afc:55b5af53278a8e57041f6339ab30a600ac49c8c6/width-768/ohd-innleggelse-2-4x.png)
Sendes dersom det er behov for ytterlige opplysninger eller avklaringer i forbindelse med innleggelse.
![Illustrasjon som viser meldingsflyt](/tjenester/veileder-for-elektronisk-meldingsutveksling/del-3-tjenesteomrader/oyeblikkelig-hjelp-dogntilbud-ohd/_/image/953cbc7c-69bc-460f-ad2b-357ffa030c6b:d563f15ddd76153a6b6211ac0dcbb2aec4f2a86f/width-768/ohd-innleggelse-3-4x.png)
Under oppholdet
Sendes dersom pasienten har eller skal ha helsetjenester fra kommunen. Meldingen skal sendes til tjenesten saksbehandling.
![Illustrasjon som viser meldingsflyt](/tjenester/veileder-for-elektronisk-meldingsutveksling/del-3-tjenesteomrader/oyeblikkelig-hjelp-dogntilbud-ohd/_/image/77bc8508-c939-4a23-9548-ee6d351e913d:aaada641156476e1468c2170b63a1468097e35ca/width-768/ohd-under-1-4x.png)
Sendes dersom det er behov for ytterligere informasjon eller avklaringer.
![Illustrasjon som viser meldingsflyt](/tjenester/veileder-for-elektronisk-meldingsutveksling/del-3-tjenesteomrader/oyeblikkelig-hjelp-dogntilbud-ohd/_/image/d8d8b82e-58df-4f59-ad83-18b315a3451f:5046933ff438e78cdb2f280f8c25cd61d4456856/width-768/ohd-under-2-4x.png)
![Illustrasjon som viser meldingsflyt](/tjenester/veileder-for-elektronisk-meldingsutveksling/del-3-tjenesteomrader/oyeblikkelig-hjelp-dogntilbud-ohd/_/image/9f527224-e4e5-4408-9c39-3c0f1fa85352:8cda83e2da36261dd53c7852c4934fdfa58f1dcf/width-768/ohd-under-3-4x.png)
Når utskrivningsklar
Sendes når pasienten er utskrivningsklar og har eller skal ha helsetjenester fra kommunen. Svar forventes fra kommunen innen xx t.
![Illustrasjon som viser meldingsflyt](/tjenester/veileder-for-elektronisk-meldingsutveksling/del-3-tjenesteomrader/oyeblikkelig-hjelp-dogntilbud-ohd/_/image/898cb5f6-44af-4798-b98a-89830d2d6439:957dff19471adbb81a698cc3a188c537bcc5b515/width-768/ohd-utskrivningsklar-1-4x.png)
Sendes dersom pasienten er meldt utskrivningsklar, og pasientens tilstand endres slik at pasienten ikke kan reise.
![Illustrasjon som viser meldingsflyt](/tjenester/veileder-for-elektronisk-meldingsutveksling/del-3-tjenesteomrader/oyeblikkelig-hjelp-dogntilbud-ohd/_/image/1b705bf9-4988-4738-8e24-cdfde6245b97:f0cdff15431c1d510732dfc6ded1f48635e733a8/width-768/ohd-utskrivningsklar-2-4x.png)
Ved utskrivelse
Ved utskrivelse og før pasienten reiser, dersom pasienten har eller skal ha helsetjenester fra kommunen.
![Illustrasjon som viser meldingsflyt](/tjenester/veileder-for-elektronisk-meldingsutveksling/del-3-tjenesteomrader/oyeblikkelig-hjelp-dogntilbud-ohd/_/image/651915e3-765e-4936-94e4-55b096ce777b:b026aef0e5c68512313633c7bf941d3730892afd/width-768/ohd-utskrivelse-1-4x.png)
Sendes når pasienten reiser fra ØHD, når pasienten har eller skal ha helsetjenester fra kommunen eller dersom IPLOS skal registreres.
![Illustrasjon som viser meldingsflyt](/tjenester/veileder-for-elektronisk-meldingsutveksling/del-3-tjenesteomrader/oyeblikkelig-hjelp-dogntilbud-ohd/_/image/a965c02d-90d0-4e38-8eab-1997caa15e7b:34313a0fb74160fc9d2dad6bc9eb84eab9104105/width-768/ohd-utskrivelse-2-4x.png)
Epikrise sendes til henvisende lege og tjenesten som eventuelt skal følge opp pasienten etter ØHD opphold.
![Illustrasjon som viser meldingsflyt](/tjenester/veileder-for-elektronisk-meldingsutveksling/del-3-tjenesteomrader/oyeblikkelig-hjelp-dogntilbud-ohd/_/image/65245235-1d91-4e71-8f13-3ee91d0e5d20:1aa295d6755ffb618bc88e62f0ccd6907d95828a/width-768/ohd-utskrivelse-3-4x.png)
Dersom pasienten legges inn i spesialisthelsetjenesten, sendes henvisning fra ØHD og eventuellvidere dialog tas med pasientens hjemkommune dersom aktuelt.
![Illustrasjon som viser meldingsflyt](/tjenester/veileder-for-elektronisk-meldingsutveksling/del-3-tjenesteomrader/oyeblikkelig-hjelp-dogntilbud-ohd/_/image/d3dac490-7f6d-44f2-930c-1390824d91b0:f95cd931c86a198f1515b087b45944cd47a9f6ff/width-768/ohd-1.png)
Spesialisthelsetjenesten sender epikrise etter endt opphold til henvisende lege og tjenesten som eventuelt skal følge opp pasienten.
![Illustrasjon som viser meldingsflyt](/tjenester/veileder-for-elektronisk-meldingsutveksling/del-3-tjenesteomrader/oyeblikkelig-hjelp-dogntilbud-ohd/_/image/61eb621c-a204-4367-9b89-3759b877ea8f:201819fabf8534bf3f8e78444aa4d6b6ead2cd23/width-768/ohd-utskrivelse-5-4x.png)
Aktøroversikt
Ikke alle EPJ-system har alle meldingstyper tilgjengelig, og det kan være behov for å benytte alternativ meldingstype. Samhandling og meldingstype må avtales med hver enkelt samhandlingsaktør.
Samhandlingsaktør | Avvik fra standard meldingsflyt |
---|---|
Spesialisthelsetjenesten (aktuell tjeneste) | Det kan forekomme visse unntak på tilgjengelige meldinger i de ulike regionene. |
Fastlege | |
Kommunale helsetjenester
| Ved bruk av samme EPJ skal ikke elektronisk meldingsutveksling benyttes. Ikke mulig å sende epikrise fra PLO-system. |
Veileder for elektronisk meldingsutveksling
- Oppbygging av veilederen
- Del 1 – Elektronisk meldingsutveksling
- Del 2 – Hvordan komme i gang
- Del 3 – Tjenesteområder
- Organisering av arbeidet
- Ordliste
- Nyttige lenker
- Referanser
- Revisjonshistorikk