Denne siden beskriver hvilke tilganger som må på plass for at leverandør kan komme i gang med test og utvikling mot SFM Fullversjon. Før test -og utviklingsmiljø kan etableres må leverandør gjøre seg kjent med forutsetninger for å ta i bruk SFM Fullversjon eller SFM Basis API.
Leverandører oppfordres til å bruke god tid på planlegging av organisasjonsstruktur og sette seg godt inn i dokumentasjon i Utviklerportalen rundt organisasjon i HelseID og SFM, og sammenheng med aktør i RF, før bestilling av tilganger. Organisasjonsstruktur i test bør simulere organisasjonsoppsett i produksjon.
Før SFM kan tas i bruk i test -og utviklingsmiljø må det være etablert en testvirksomhet registrert i NHNs registere (AR test og i enkelte tilfeller Bedreg) og de nasjonale tjenestene (RF Test2 og KJ Systest1). Utvid listen nedenfor for å lese mer om hva som må registreres for å etablere en tilkobling til SFM.
Bestillinger sendes til kundesenter@nhn.no. Merk sak med “Oppkobling SFM testmiljø”. Leverandør må i sin bestilling til Kundesenteret spesifisere hvilke registreringer det er behov for og oppgi relevant informasjon for oppføringer.
Jeg ønsker tilgang til test - og utviklingsmiljø, hva trenger jeg?
Før SFM kan tas i bruk i test -og utviklingsmiljø må det være etablert en testvirksomhet mot e-resept og SFM testmiljø. Utvid boksene for å lese mer om hva som må på plass for hver enkelt leverandør for å igangsette dette arbeidet.
Brønnøysund (BRREG) vs. Skatteetaten (Tenor)
Bedriftsregister (Bedreg)
Gyldig oppføring i Adresseregisteret (AR) Test
HER-ID registert i Reseptformidleren (RF) 2
Systemkoder
Gyldig organisasjonsnummer i Kjernejournal (KJ) Systest1
SyntPop
Når du har mottatt bekreftelse på at overnevnte bestillinger er i orden kan du starte testing og utvikling av SFM integrasjon.
Første ledd i videre prosess er å registrere klientsystem i HelseID Selvbetjening test og opprette en testvirksomhet/instans i SFM. Leverandør finner veiledning på dette i Utviklerportalen: Sentral Forskrivningsmodul - NHN Utviklerportal