For å hindre at testing skjer i produksjon, er pasientens prøvesvar i test etablert i et adskilt testmiljø, primært med bruk av TEST-EDI og HER-ID 8139764 hentet fra NHN Test-Adresseregister.
For å kunne sende testmeldinger over TEST-EDI, krever det en bestilling til NHN Kundesenter, men det er fullt mulig å teste om det allerede er etablert en åpning i brannmur til test-EDI - i helsenettet.
Tilkoblingstest med TELNET til TEST-EDI i helsenettet:
- Telnet pop.testedi.nhn.no 110
- Skal resultere i følgende svar; "+OK Dovecot ready" – QUIT
- Telnet smtp.testedi.nhn.no 25
- Skal resultere i følgende svar; “220 smtp.testedi.nhn.no NHN EDI-server”
Ved godkjent tilkoblingstest, kan bestilling av testedi-konto sendes til NHN kundesenter.
Feilsøking ved manglende tilgang til TEST-EDI i helsenettet;
- Er det satt opp at subnettet 91.186.80.0/20 skal rutes mot Helsenettet?
- Er det åpnet for TESTEDI i deres brannmur?
- "Traceroute pop.testedi.nhn.no" vil kunne vise hvor trafikken stopper opp
- Ta kontakt med egne nettverksressurser for bistand lokalt
- Ta kontakt med for videre feilsøking