Helsenettet
Helsenettet er arenaen for alle helsenettmedlemmer, der alle skal kunne kommunisere med alle og der alle de tjenester som tilbys inkludert i medlemskapet, produseres og konsumeres. Noen av disse medlemstjenester krever en egen fysisk nettverksforbindelse for å kunne konsumeres. Det finnes to ulike nettverksforbindelser Helsenettforbindelse og Skyforbindelse til helsenettet.
Privat nett
Privat nett er rettet mot spesialisthelsetjenesten og noen utvalgte organisasjoner og er kundespesifikke nettverk som ikke deles med andre aktører. Disse tjenestene kan leveres til flere ulike formål med flere ulike funksjoner og kvaliteter. Kundeadministrert nett, Leverandøradministrert nett, MPLS transport, Skyforbindelse til eget datasenter, Punkt til punkt, Datasenter interkonnekt og Robust mobilt helsenett.
Norsk helsenett tilbyr en rekke nettverkstjenester innenfor de to hovedområdene Helsenettet og Private nett.
Tjenestenivå
Felles for både helsenett og privat nett er at de fleste tjenester kan leveres med ulike tjenestenivå; enkel, dobbel og trippel.
Disse nivå sier noe om kritikalitet på tjenesten og forventet tjenestetilgang. Det er derfor viktig at kunden vurderer hvor kritisk tilgangen til tjenesten er, når tjenesten bestilles. Ved felles feil eller multiple feil, vil alltid kritiske tjenester prioriteres ved feilretting.
Kundens gevinst
Ved å bruke disse tjenester trenger ikke kunden å vurdere hvorvidt det er en sikker og pålitelig tjeneste, eller om det er riktig å bruke denne leverandøren i stedet for en annen. Dette har helsesektoren allerede gjort ved å pålegge Norsk helsenett SF dette ansvaret.
Alle som er medlemmer og som trenger en helsenettforbindelse kan trygt bestille og bruke disse tjenester uten å vurdere om det finnes andre/bedre alternativ.
Vi i Norsk helsenett ønsker til enhver tid å forbedre oss i å løse tekniske og kommersielle forhold. Utfordre oss gjerne om det er tjenester som ville løst utfordringen bedre.