1. Spare tid:
Pasientene vil kunne oppleve et mer tilgjengelig og brukervennlig tilbud. De slipper potensiell reisetid til kontoret. Pasienten trenger heller ikke vente på svar på telefon eller bruke tid på venterommet.
2. Integrert:
Meldingene fra pasient kommer rett inn i det elektroniske journalsystemet, og det er enkelt å besvare dem direkte i systemet til legen. Journalverdige e-konsultasjoner lagres for eksempel automatisk på riktig pasient.
3. Enkel timebestilling:
Pasientene kan gjøre timebestilling rett i timeboka i journalsystemet hvis behandler velger dette. Behandler sparer da tid til administrativ håndtering av bestilling og avbestillinger.
4. Økt personvern:
Digital dialog er utviklet etter høye krav til sikkerhet slik at du som behandler og pasient trygt kan utveksle helseinformasjon uten å bekymre seg for at informasjon kan komme i hendene på uvedkommende.
5. Fleksibelt:
E-konsultasjonene med pasient kan gjennomføres når behandler selv har mulighet. Har behandler mange pasienter som etter hvert foretrekker e-konsultasjon, kan det være fornuftig å sette av dedikert tid til dette arbeidet.
6. Effektiv arbeidsflyt:
Digital dialog kan også brukes til effektiv utsending av prøvesvar og andre henvendelser kontoret tidligere har gjort via brev eller telefon. Dette øker effektiviteten og skaper en bedre arbeidsflyt for behandler. Svar fra pasient vil også i mange tilfeller være raskere enn vanlig postgang.
7. Tilby en helhet:
Kontoret blir en del av den helhetlige tjenesten til sine pasienter. Når pasientene bruker helsenorge.no vil de også kunne få tilgang til andre offentlige helsetjenester som kjernejournal, e-resept, oversikt over vaksiner og egenandeler, samt kvalitetssikret helseinformasjon på den delen av portalen som ikke krever innlogging.
8. Svare til forventninger:
Når behandleren tilbyr digital dialog vil de innfri pasientenes forventninger om elektronisk kommunikasjon.