Pasientene får tilsendt helsekontakter på litt ulike kriterier, basert på hvilken helseaktør som skal ha dialog.
- Helse- og omsorgstjenester i kommunen- Pasienten får en ny helsekontakt når helsepersonell sender den ut fra sitt journalsystem. Dette gjøres når en pasient blir lagt til i en liste eller tjeneste i journalsystemet. Navnet på helsekontakten blir ofte navnet på tjenesten i journalsystemet, det er greit å være bevisst på dette når kommunen oppretter en ny tjeneste.
- Helsestasjons- og skolehelsetjenesten i kommunen -Innbygger får helsekontakten når det tekniske oppsettet fullføres av kommunen, for innbyggerne som er folkeregistrert i samme kommune som tjenesten. Innbygger får nå også helsekontakt hvis helsepersonell sender en melding eller timeavtale. Dette gjør at innbyggere som benytter tjenester i en annen kommune enn der de er folkeregistrert, kan ha dialog med tjenesten i kommunen.
- Fysioterapeuter, manuellterapeuter og avtalespesialister- Pasienten får en ny helsekontakt automatisk når helsepersonell sender en melding eller en timeavtale til pasienten.
- Fastleger - Pasienten får en ny helsekontakt automatisk når fastlegen fullfører det tekniske oppsettet.
Pasienter må logge inn på Helsenorge, og vil fra forsiden ha tilgang til tjenesten “Helsekontakter”. Under helsekontakter får pasienten en oversikt over nåværende og tidligere fastleger, samt andre kontaktpersoner i helsevesenet, som for eksempel forløpskoordinater for kreft, helsesykepleier eller jordmortjenesten. Pasienten vil også se kontaktpersoner i helse og omsorgstilbudet i kommunen.
Pasienten kan også starte dialog med helsekontakt ved å bruke de ulike tjenestene på Helsenorge, som skriv melding eller bestill time.
Pasientenkan selv avslutte utvalgte helsekontakter, og andre vil bli deaktivert basert på regler.