Digitale helseverktøy på Helsenorge er kvalitetssikret av offentlige helseaktører og designet for å sikre både helsefaglig kvalitet og beskyttelse av personopplysninger.
Digitale helseverktøy gjør det enkelt for helsepersonell å følge opp pasientene sine, få tilgang til relevante data, samt gi kunnskap, veiledning og motivasjon underveis. Noen verktøy kan også brukes som ledd i kartlegging for å finne riktig behandling, eller inngå som en del av behandlingen. Digitale verktøy finnes i en rekke former, alt fra enkle videoer til avanserte verktøy for hjemmeoppfølging av pasienter.
Send verktøy til pasienter via Verktøyformidleren
Verktøy som kan sendes ut er registrert i en database, Verktøykatalogen. Norsk helsenett er dataansvarlig for Verktøykatalogen på Helsenorge, men ikke for det enkelte verktøyet.Noen verktøy kan innbygger finne og benytte selv, mens andre verktøy krever at en behandler assisterer og følger opp pasientens bruk av verktøyet.
Helsepersonell kan i Tjenesteportalen for helseaktører eller via et API fra eget system forskrive digitale helseverktøy til pasienter ved hjelp av Verktøyformidleren. Helsepersonell bruker HelseID for pålogging og identifikasjon. Dette er tilgjengelig for alle helsepersonell med et HPR-nummer.
Pasienten vil få varsel, informasjon og tilgang til verktøyet gjennom Helsenorge.
Ønsker du flere verktøy på Helsenorge?
Hvis du har et verktøy du ønsker registrert på Helsenorge, kan du ta kontakt med NHNs kundesenter. Merk at bestillingen må komme fra en offentlig helseaktør.
Verktøyene må tilfredsstille noen flere juridiske, merkantile og tekniske krav. For eksempel kan verktøyet ikke inneholde reklame for varer eller tjenester, og det kan ikke ta betalt for bruk.
Stegvis prosess for å melde inn nytt digitalt helseverktøy
Aktivitet | Hvem | |
1 | Les deg opp på hvilke krav helseverktøyet må innfri på før det kan bli tilgjengeliggjort i verktøykatalogen i systemdokumentasjonen til Helsenorge | Offentlig helseaktør og verktøyleverandør |
2 | Last ned og fyll ut bestillingskjema | Offentlig helseaktør |
3 | Send utfylt bestillingsskjema til Du vil bli kontaktet av mottaket til Helsenorge når bestillingen er gjennomgått | Offentlig helseaktør |
4 | Innledende møte med leveransekoordinator NHN for å gå gjennom prosess og eventuelle spørsmål innledningsvis | Offentlig helseaktør og leveransekoordinator NHN |
5 | NHN gjør en intern vurdering om helseverktøyet kvalifiserer seg til å ligge i verktøykatalogen til Helsenorge | Leveransekoordinator og fagressurser NHN |
6 | Behovsmøte hvor offentlig helseaktør gjennomfører en demo av verktøy, og vi avklarer eventuelle spørsmål og veien videre | Offentlig helseaktør og event. verktøyleverandør + NHN ressurser |
7 | Oppstart integrasjon, inkl. signere avtale (event. bruksvilkår) | Offentlig helseaktør og verktøyleverandør + NHN |
8 | Testløp | Offentlig helseaktør og verktøyleverandør + NHN |
9 | Publisering | NHN |
Hva er fordelen med Helsenorge som felles distribusjonskanal for helseverktøy?
Innbyggerne:
| |
Helsepersonell:
| |
Verktøyleverandører og -eiere:
|
Nyttige lenker
Verktøy er en viktig del av digitale helsetjenester i et felles økosystem. Du kan lese mer om økosystemet, fordeler og Helsenorge som tilrettelegger.
Les mer om verktøykatalogen, verktøyområdet på Helsenorge og verktøyformidleren i systemdokumentasjonen til Helsenorge
Les informasjon om verktøy for innbygger (Helsenorge)