Signer medlemsvilkår og bestill tjenester
En forutsetning for å bestille tjenestene er at kommunen er medlem i Helsenettet. Medlemskapet inkluderer alle helse- og omsorgstjenester i kommunen uavhengig av organisasjonsledd.
For å signere nye vilkår og bestille tjenestene må du må ha myndighet til å handle på vegne av kommunen i Enhetsregisteret.
Hvis noen andre enn deg skal sette opp journalsystemene for kommunen, må du delegere rettighet i Altinn.
Sentral forskrivningsmodul
Helsepersonell får tilgang til e-resept, pasientens legemiddelliste (PLL), e-multidose, legemiddelreaksjoner og historikk slik at de enkelt kan rekvirere og ordinere legemidler i e-reseptkjeden.
Formålet er å forbedre og effektivisere legemiddelhåndteringen.
Tilgjengelig via journalsystemet (API) eller eget brukergrensesnitt fra Norsk helsenett.
Sentral forskrivningsmodul erstatter forskrivningsmodulen.
Persontjenesten
Helsepersonell får tilgang til oppdaterte personopplysninger fra Folkeregisteret, Kontakt- og reservasjonsregisteret, Vergemålsregisteret og Kartverket.
Formålet er å øke påliteligheten ved identifikasjon av pasienter og kvalitetssikring av personopplysninger.
Tilgjengelig via journalsystemet (API).
Kjernejournal
Helsepersonell får tilgang til kritisk informasjon, legemiddelhistorikk, journaldokumenter*, prøvesvar*, vaksiner og andre vesentlige helseopplysninger om pasienten.
Formålet er å øke pasientsikkerheten ved å bidra til rask og sikker tilgang til strukturert informasjon på tvers av helseinstitusjoner.
Tilgjengelig via eget brukergrensesnitt fra Norsk helsenett.
* Pasientens journaldokumenter og pasientens prøvesvar må bestilles separat.
Pasientens journaldokumenter
Helsepersonell med tjenstlig behov får tilgang til å lese journaldokumenter (som epikriser og sammenfatninger, radiologibeskrivelser, henvisninger, prøvesvar) på tvers av helseinstitusjoner.
Formålet er å gi helsepersonell oversikt over pasientens kontakt med helsevesenet. Det vil bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet i behandlingen samt styrke pasientens mulighet til å ta aktiv del i eget behandlingsopplegg.
Tilgjengelig via Kjernejournal fra juni 2024, og direkte via journalsystemet (API) fra desember 2024.
Pasientens kritiske informasjon
Helsepersonell får tilgang til kritisk informasjon om pasienten (somlegemiddelallergier, spesielle lidelser eller tidligere komplikasjoner ved anestesi) på tvers av helseinstitusjoner.
Formålet er å øke pasientsikkerheten ved å gi helsepersonell rask og sikker tilgang til informasjon de er avhengig av i behandlingssituasjonen.
Tilgjengelig via Kjernejournal fra juni 2024, og direkte via journalsystemet (API) fra desember 2024.
Pasientens prøvesvar
Helsepersonell får tilgang til pasientens prøvesvar på tvers av helseinstitusjoner, og pasienten får tilgang til sine prøvesvar gjennom Helsenorge.
Formålet er å legge til rette for raskere og bedre beslutninger i pasientbehandlingen.
Tjenesten er i utprøving. Bestill nå og få tilgang ved lansering (planlagt våren 2025).
Digitalt helsekort for gravide
Helsepersonell får tilgang til helseopplysninger om gravide på tvers av helseinstitusjoner. Den gravide får tilgang til sine opplysninger gjennom Helsenorge.
Formålet er å øke kvaliteten i svangerskap- og fødselsomsorgen.
Tilgjengelig via journalsystemet (API).
Tjenesten er i utprøving fra juni 2025. Bestill nå og få tilgang ved lansering.
E-resept
Helsepersonell får tilgang å rekvirere og utlevere legemidler til pasientene sine.
Formålet er få bedre oversikt over pasientens totale legemiddelbruk og bidra til økt pasientsikkerhet.
Tilgjengelig via journalsystemet (API).
Ta kontakt med din systemleverandør for å få tilgang.