Hopp til hovedinnhold
NHN
Gå tilbake til Elektronisk meldingsutveksling

Bestill elektronisk meldingsutveksling

For å få tilgang til tjenesten stilles det krav til journalsystemet ditt og nødvendige kontoer og oppføringer må settes opp.

Slik får du tilgang

For å ta i bruk elektronisk meldingsutveksling må journalsystemet ha en integrasjon mot tjenesten, vi anbefaler at du snakker med din leverandør.

Videre trenger du en EDI-konto for trygg transport og mellomlagring av meldinger og en adresseoppføring i Adresseregisteret. Hver EDI-konto tildeles et unikt navn og et unikt brukernavn/passord. Ved bestilling må du derfor oppgi:

  • ønsket navn på adressekonto, eksempelvis navn på legekontoret
  • hvilken virksomhet som skal være ansvarlig for adresseoppføringen
  • kontaktinformasjon til den som skal sette opp EDI-kontoen i journalsystemet

Hvis du trenger flere EDI-kontoer og adresseoppføringer, kontakt vårt kundesenter.

Hvis flere helsevirksomheter (for eksempel enkeltmannsforetak) samarbeider om en felles EPJ, må dere avtale hvem som skal være ansvarlig for adresseoppføringen. Kun denne virksomheten skal bestille.

Virksomhetsoverdragelse/eierskifte

EDI-konto og adresseoppføringer kan overdras mellom medlemmer i Helsenettet, dersom begge parter er enig om det. Begge må være medlem og hver for seg bekrefte overdragelsen/overtagelsen:

Fant du det du lette etter?

Forutsetninger for å bestille: