Hopp til hovedinnhold
NHN
Gå tilbake til E-resept

Reseptformidleren har flyttet til Norsk helsenett

Norsk helsenett (NHN) flyttet 14. september 2024 reseptformidleren (RF) produksjon til NHN Privat Sky.

Flyttingen medfører at det er nye IP- og DNS adresser for RF produksjon. Denne nettsidens formål er å gi oppdatert informasjon om flytteprosessen og hva som må gjøres fra deres side.

NHN avvikler midlertidig proxy for reseptformidleren 4. november

Nesten alle virksomheter har nå kommet seg over på nye DNS navn, og det gjenstår nå kun noen få som fortsatt benytter gamle DNS navn via vår proxyløsning. Virksomheter som enda ikke har byttet til nye DNS navn mister kontakten med reseptformidleren 4. november.

Hvordan opprettholde kontakt med reseptformidleren etter 4. november?

  • Åpne for utgående trafikk mot IP segment til NHN Privat Sky
    NHN har etablert nytt driftsmiljø på nye IP segment. Andre tjenester som er planlagt i produksjon, vil også tilhøre det nye IP-segment på Helsenettet.
    Dere må derfor åpne for utgående trafikk på hele IP-segmentet.
    Helsenettpublisering - IP-segment 83.118.132.0/22.
  • Endre URL'ene som benyttes for å få kontakt med RF produksjon
    Vi har nye DNS navn på webservicene til RF produksjon. De nye DNS navnene og URLene til webservicene er publisert på E-resept dokumentasjon - teknisk miljø

Det er leverandører som er ansvarlig for å sørge for at deres kunder oppnår kontakt med reseptfomidleren produksjon etter at NHN slår av midlertidig proxyløsning.

Hvordan teste at dere har riktig åpning i brannmur?

Vi har laget en løsning som gir dere mulighet til å teste om dere har åpnet for utgående trafikk mot IP segmentet til NHN Privat Sky, og dermed kan nå de publiserte tjenestene i ulike miljø i RF.
Testside tilgjengelig via helsenettlinje: https://sjekk-ip.reseptformidleren.no/

Opplever dere ingen tilgang til testsider eller annet testresultat enn ønsket mot RF miljø?

Under "Spørsmål og svar" finner dere tips til hvordan rette dette og teknisk informasjon. Informasjonen er rettet mot teknisk personell, deres kontaktpunkt dersom det oppleves problemer er lokal driftsleverandør/IT support eller ASP/journalleverandør.

Spørsmål og svar