Hopp til hovedinnhold
NHN
Gå tilbake til E-post (avviklet 31.10.2023)

Oppsett av e-post med Mozilla Thunderbird i Helsenettet

Brukerveiledning for kunder av Norsk helsenett.

Forutsetninger for oppsett av Mozilla Thunderbird:

  • Datamaskinen tilknyttet Helsenettet.
  • Microsoft Outlook (2016) installert på din datamaskin.
  • Tilgang til e-postadresse, brukernavn og passord tildelt av Norsk helsenett.
  • Merk at denne veilederen tar utgangspunkt i Outlook 2016, men det vil være tilsvarende oppsett for andre versjoner.
  • For oppsett av Microsoft Outlook 365 se egen brukerveiledning.

Konfigurering av ny e-post konto i Mozilla Thunderbird

OBS: Informasjonen fra figurene er et eksempel. Erstatt med din egen informasjon utdelt av Norsk helsenett.

Når installasjon av Mozilla Thunderbird er gjennomført vil du bli møtt med denne skjermen etter programmet er åpnet for første gang.

  1. Fyll ut feltene fra figuren og klikk deretter knappen «Konfigurer manuelt».
    Bilde1-Mozilla Thunderbird.jpg
    Figur 1

    Dersom du ikke får opp dette bilde. Følg veiledningen i figur 4.

    «Navnet ditt» er valgfritt. Dette kan være navnet på arbeidsplassen eller navnet til en ansatt. Dette navnet vil komme opp som avsender når e-post blir sendt fra denne e-postklienten.

  2. Fyll ut serverinnstillingene med informasjon fra figur 2. «Brukernavn» utdeles av Norsk helsenett på e-post til bestiller av konto.
  3. Klikk «Test på nytt» for å kontrollere innstillingene.
    Bilde2-Mozilla Thunderbird.jpg
    Figur 2

    Grønn hake betyr at oppsett er vellykket.

  4. Klikk «Ferdig» og e-postklienten vil være klar til bruk.
    Bilde3-Mozilla Thunderbird.jpg
    Figur 3

    Dersom figur 1 ikke vises automatisk, kan grunnen være at en e-postkonto allerede er konfigurert i Mozilla Thunderbird.

    1. Klikk på e-postadressen til din eksisterende konto
    2. Klikk deretter på «e-post» under «konfigurere en annen konto»
    3. Fortsett deretter med veiledning fra side 1.
    Bilde4-Mozilla Thunderbird.jpg
    Figur 4

    Dersom du ønsker å opprette ny e-postadresse, mangler passord eller opplever utfordringer med oppsett av e-post. Ta kontakt med kundesenteret til Norsk helsenett.
    E-post: kundesenter@nhn.no
    Telefon: (+47) 24 20 00 00

Fant du det du lette etter?