Informasjon om hva du skal gjøre dersom du har meldt feil person død. I tillegg finner du svar på ofte stilte spørsmål.
Hvis du har meldt feil person død
- Åpne løsningen og søk opp feilmeldt person. Du vil få informasjon om at personen allerede er meldt død.
- Velg "annuller dødsfall" og følg anvisningene i løsningen.
- Etter meldt annullering må innmeldende lege ringe Norsk helsenetts operasjonssenter. Annullering av et dødsfall setter i gang flere manuelle prosesser hos Norsk helsenett og Skatteetaten som er viktig at blir gjennomført så snart som mulig for å begrense skadeomfanget for den berørte personen dette gjelder.
Det kan også være nyttig ålese veiledningsmateriell.
Ofte stilte spørsmål
Hvor finner jeg veiledning til utfylling av elektronisk melding om dødsårsak?
Hvordan endre dødsmelding i PDF-format?
Hvor finner jeg løsningen?
Hvorfor feiler innloggingen?
Kan en lege registrere dødsårsak på en pasient som allerede er meldt død av en annen lege?
Kan jeg slå opp dødsårsak andre leger har registrert?
Hvordan kan jeg se innholdet i en melding jeg sendte tidligere?
Noen punkter fra dagens dødsårsaksskjema er tatt bort. Er det riktig?
Må jeg fortsatt sende kopi til tingretten og lensmann/politi?
Hva gjør jeg hvis politiet ønsker legeerklæring om dødsfall for å behandle kremasjonsbegjæringer?
Hva gjør jeg hvis løsningen ikke er tilgjengelig?
Kan dødsmeldingen videresendes elektronisk?
Hvor kan jeg gi mine innspill til forbedringer?
Kontakt oss
Kontakt oss gjerne hvis du ikke finner svar på det du lurer på. Dette er rutinene for henvendelser:
- Tekniske spørsmål skal alltid rettes til lokal IT. Hvis lokal IT har tekniske spørsmål etter å ha lest teknisk dokumentasjon rettes til Norsk helsenett (NHN) på telefon 24 20 00 00 eller
- Helsefaglige spørsmål rettes til Folkehelseinstituttet (FHI): . Telefon (0900-1530): 21 07 75 52 / 21 07 76 12.
Se også Slik skal dødsmeldingen fylles ut på FHI sine sider. - Andre spørsmål rettes til NHN kundesenter på telefon 24 20 00 00 eller på e-post til