Hopp til hovedinnhold
NHN

Informasjon om hva du skal gjøre dersom du har meldt feil person død. I tillegg finner du svar på ofte stilte spørsmål.

VIKTIG! Hvis du har meldt feil person død:

  1. Åpne løsningen og søk opp feilmeldt person. Du vil få informasjon om at personen allerede er meldt død.
  2. Velg "annuller dødsfall" og følg anvisningene i løsningen.
  3. Etter meldt annullering må innmeldende lege ringe Norsk helsenetts operasjonssenter. Annullering av et dødsfall setter i gang flere manuelle prosesser hos Norsk helsenett og Skatteetaten som er viktig at blir gjennomført så snart som mulig for å begrense skadeomfanget for den berørte personen dette gjelder.

Lenger ned på denne siden kan du se svar på ofte stilte spørsmål. Det kan også være nyttig å lese informasjonen som er publisert på siden for opplæringsmateriell.

Kontakt oss gjerne hvis du ikke finner svar på det du lurer på. Dette er rutinene for henvendelser:

  • Tekniske spørsmål skal alltid rettes til lokal IT. Hvis lokal IT har tekniske spørsmål etter å ha lest teknisk dokumentasjon rettes til Norsk helsenett (NHN) på telefon 24 20 00 00 eller
  • Helsefaglige spørsmål rettes til Folkehelseinstituttet (FHI): . Telefon (0900-1530): 21 07 82 78 / mobil: 920 64 842.
    Se også Slik skal dødsmeldingen fylles ut på FHI sine sider.
  • Andre spørsmål rettes til NHN kundesenter på telefon 24 20 00 00 eller på e-post til

Ofte stilte spørsmål

Fant du det du lette etter?