Signer nye medlemsvilkår og bestill tjenester for ditt helseforetak.
En forutsetning for å bestille tjenestene er at helsevirksomheten er medlem i Helsenettet, og alle helseforetak må signere nye medlemsvilkår. For å signere nye vilkår og bestille tjenestene må du ha myndighet til å handle på vegne av virksomheten i enhetsregisteret.
For at din systemleverandør skal kunne sette opp HelseID for ditt helseforetak må du delegere rettigheter i Altinn til «Databehandler kan opptre på vegne av min virksomhet i HelseID».
Sentral forskrivningsmodul
Helsepersonell får tilgang til e-resept, pasientens legemiddelliste (PLL), e-multidose, legemiddelreaksjoner og historikk slik at de enkelt kan rekvirere og ordinere legemidler i e-reseptkjeden. Sentral forskrivningsmodul erstatter forskrivningsmodulen.
Tjenesten er tilgjengelig direkte via journalsystemet (API) eller via eget brukergrensesnitt fra Norsk helsenett.
Persontjenesten
Helsepersonell får tilgang til oppdaterte personopplysninger fra folkeregisteret, kontakt- og reservasjonsregisteret, vergemåls-registeret og kartverket. Formålet er å øke påliteligheten ved identifikasjon av pasienter og kvalitetssikring av personopplysninger.
Tjenesten er tilgjengelig via API integrasjon.
Kjernejournal
Helsepersonell får tilgang til kritisk informasjon, legemiddelhistorikk, journaldokumenter, prøvesvar, vaksiner og andre vesentlige helseopplysninger om pasienten. Formålet er å øke pasientsikkerheten ved å bidra til rask og sikker tilgang til strukturert informasjon på tvers av helseinstitusjoner.
Tjenesten er tilgjengelig via eget brukergrensesnitt fra Norsk helsenett. Pasientens journaldokumenter og pasientens prøvesvar må bestilles separat.
Pasientens journaldokumenter
Helsepersonell med tjenstlig behov kan lese journaldokumenter som epikriser og sammenfatninger, radiologibeskrivelser, henvisninger, prøvesvar på tvers av helseinstitusjoner. Formålet er gi helsepersonell oversikt over pasientens kontakt med helsevesenet, bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet i behandlingen, samt styrke pasientens mulighet til å ta aktiv del i eget behandlingsopplegg.
Tjenesten er tilgjengelig via Kjernejournal fra juni 2024, og direkte via journalsystemet (API) fra desember 2024.
Pasientens kritiske informasjon
Helsepersonell får tilgang til kritisk informasjon om pasienten på tvers av helseinstitusjoner. Med kritisk informasjon menes informasjon helsepersonellet er avhengig i behandlingssituasjonen, for eksempel legemiddelallergier, spesielle lidelser eller tidligere komplikasjoner ved anestesi. Formålet er å øke pasientsikkerheten ved å bidra til rask og sikker tilgang til strukturert informasjon på tvers av helseinstitusjoner.
Tjenesten er tilgjengelig via Kjernejournal fra juni 2024, og direkte via journalsystemet (API) fra desember 2024.
Pasientens prøvesvar
Helsepersonell får tilgang til pasientens prøvesvar på tvers av helseinstitusjoner, og pasienten får tilgang til sine prøvesvar gjennom Helsenorge. Formålet er å legge til rette for raskere og bedre beslutninger i pasientbehandlingen.
Tjenesten er i utprøving og er kun tilgjengelig etter avtale med Norsk helsenett. Planlagt lansering våren 2025.
Digitalt helsekort for gravide
Helsepersonell får tilgang til helseopplysninger om gravide på tvers av helseinstitusjoner, og den gravide får tilgang til sine opplysninger gjennom Helsenorge. Formålet er å øke kvaliteten i svangerskap- og fødselsomsorgen, og i oppfølgingen av den gravide.
Tjenesten er tilgjengelig direkte via journalsystemet (API).
Tjenesten er planlagt for utprøving i juni 2025 og er kun tilgjengelig etter avtale med Norsk helsenett. Planlagt lansering desember 2025.