Gå til hovedinnhold

Anskaffelsestjeneste

Anskaffelsestjenesten omfatter planlegging og gjennomføring av anskaffelser av varer og tjenester, tilrettelegging for bestilling av varer og tjenester på etablerte avtaler inkludert støtte til gjennomføring av avrop og minikonkurranser på etablerte rammeavtaler, oppfølging av kontrakter og leverandører, samt anskaffelsesfaglig rådgivning. Tjenesten består av seks deltjenester som gjenspeiler hovedprosessene i arbeidet med anskaffelser.

NHN skal gjennomføre alle anskaffelser som har en total verdi over 100 000 kr eks. mva. og er omfattet av regelverket for offentlige anskaffelser. Vaksineanskaffelser er unntatt, da disse skal gjennomføres av Folkehelseinstituttet. Deltjenestene er inndelt i standard og valgfrie tjenesteelementer, og de valgfrie tjenesteelementene kan bestilles etter behov og NHN kan levere disse hvis det er kapasitet. Etter avtale mellom kunden og NHN kan ekstra ressurser leies inn ved behov på kundens regning for å levere valgfrie tjenesteelementer.

Hensikten med tjenesten er å:

  • Legge til rette for at kundene kan realisere gevinster, i form av reduserte innkjøpskostnader, økt kvalitet på varer og tjenester som anskaffes eller reduserte prosesskostnader
  • Legge til rette for at kundene kan realisere gevinster, ved å samle og standardisere behov og konsolidere anskaffelser og avtaler på tvers av kundene
  • Sørge for effektiv gjennomføring av anskaffelser ved å standardisere rutiner og prosesser og legge til rette for digitalisering
  • Sikre at alle anskaffelser gjennomføres innenfor regler om offentlige anskaffelser

Målsetningen for tjenesten er å sikre at kunden til enhver tid har en avtaleportefølje som:

  • Dekker det reelle behovet for varer og tjenester
  • Har optimale kommersielle betingelser

Leveranse av tjenesten forutsetter samarbeid og dialog mellom partene.

Deltjenester

Tjenesten er satt sammen av flere deltjenester:

  • Kategoristyring planlegge anskaffelser
  • Fellesanskaffelse
  • Virksomhetsspesifikk anskaffelse
  • Bestilling og avrop
  • Oppfølging
  • Rådgivning