Gå til hovedinnhold

Sjekkliste før installasjon av hjemmekontor

Kontroller punktene nedenfor før du installerer hjemmekontor.

Ikke oppdater til Big Sur
Dersom du ønsker å bruke hjemmekontortjenesten vår, må du ikke oppdatere macOS til Big Sur. Hjemmekontorløsningen venter på ny programvare for NetID slik at den blir kompatibel med siste oppdatering fra Apple. Vi oppdaterer informasjon på denne siden når macOS Big Sur kan tas i bruk.
Har du allerede oppgradert til Big Sur?
Det er mulig å nedgradere, altså gå tilbake til operativsystemet Catalina. Norsk helsenett gir ikke brukerstøtte i forbindelse med dette. Dersom du ønsker å nedgradere, gjør du det på eget ansvar. Les mer om nedgradering til Catalina på Macworld sine nettsider.

Konto for hjemmekontor

  • Daglig leder eller person med signaturrett i virksomheten må ha bestilt hjemmekontor for deg via elektronisk bestillingsskjema på hjemmesiden.
  • Vi sender brukernavnet på e-post til den som bestiller. Dersom e-postadressen til brukeren er oppgitt i bestillingen, sender vi brukernavnet direkte dit. Passordet sendes til brukeren på SMS. 
  • Sjekk at du har fått tildelt brukernavn og passord fra Norsk Helsenett.

 Buypasskort og smartkortleser

  • Til påloggingen trenger du et personlig sertifikat nivå4/PKI smartkort fra Buypass og en smartkortleser. Dette bestilles direkte hos Buypass.
  • Nye bærbare datamaskiner kan ha en slik kortleser integrert i maskinen (se etter et spor som et bankkort kan stikkes inn i og som er merket ”SC”). Hvis du mangler en slik kortleser finnes det flere ulike varianter å velge mellom hos Buypass.
  •  Ekstern kortleser med USB-tilkobling kan benyttes på alle typer datamaskiner.
  • Kortet utleveres hos posten, pinkode kommer per brev i egen forsendelse.
  • Ta vare på brevet med pin- og puk kode. Pin trenger du ved innlogging og puk i tilfelle kortet blir sperret.

Datamaskinen

  • Skal ikke benyttes til privat bruk.
  • Virksomheten der du er ansatt skal stå som eier av datamaskinen du kobler deg opp fra.
  • Skal være underlagt arbeidsstedets sikkerhetsforskrifter.
  • Kun autoriserte brukere skal benytte datamaskinen.
  • Personsensitivdata skal ikke lagres lokalt.

Operativsystem

Norsk helsenett anbefaler at du kobler deg opp hjemmefra via en PC med Windows 10.
Følgende operativsystemer kan benyttes med hjemmekontorløsningen:

  • Windows 8 (alle versjoner)
  • Windows 10 (alle versjoner)
  • macOS 10.15.3 Catalina
  • macOS 10.15.4 Catalina
  • macOS 10.15.5 Catalina
  • macOS 10.15.6 Catalina
  • macOS 10.15.7 Catalina

NB: Dersom du ønsker å bruke macOS til hjemmekontor er det viktig at macOS ikke oppdateres før det er bekreftet at ny versjon er støttet på nhn.no/hjemmekontor.
Erfaringsmessig kan løsningen slutte å fungere etter oppdateringer fra Apple.

Operativsystem som støttes på jobbpc

  • Windows 8 Professional
  • Windows 10 Professional

    Det kan ikke benytte Windows Home Edition på datamaskinen på kontoret, fordi denne ikke kan fjernstyres.

Antivirus og brannmur

Antivirus og brannmurfunksjonalitet er et krav for å ta i bruk hjemmekontorløsningen, disse må holdes oppdatert kontinuerlig. Det er godkjent å bruke Windows Defender som følger med Windows 10.

Hjemmekontor - ditt ansvar for sikkerheten

Brukers ansvar for sikkerheten ved bruk av Hjemmekontor er beskrevet i Norm for informasjonssikkerhet (Normen), og mer spesifikt i Faktaark 29 - Hjemmekontor.