Gå til hovedinnhold

Sjekkliste før installasjon av hjemmekontor

Kontroller punktene nedenfor før du installerer hjemmekontor.

Konto for hjemmekontor

  • Daglig leder eller person med signaturrett i virksomheten må ha bestilt hjemmekontor for deg via elektronisk bestillingsskjema på hjemmesiden.
  • Vi sender brukernavnet på e-post til den som bestiller. Dersom e-postadressen til brukeren er oppgitt i bestillingen, sender vi brukernavnet direkte dit. Passordet sendes til brukeren på SMS. 
  • Sjekk at du har fått tildelt brukernavn og passord fra Norsk Helsenett.

 Buypasskort og smartkortleser

  • Til påloggingen trenger du et personlig sertifikat nivå4/PKI smartkort fra Buypass og en smartkortleser. Dette bestilles direkte hos Buypass.
  • Nye bærbare datamaskiner kan ha en slik kortleser integrert i maskinen (se etter et spor som et bankkort kan stikkes inn i og som er merket ”SC”). Hvis du mangler en slik kortleser finnes det flere ulike varianter å velge mellom hos Buypass.
  •  Ekstern kortleser med USB-tilkobling kan benyttes på alle typer datamaskiner.
  • Kortet utleveres hos posten, pinkode kommer per brev i egen forsendelse.
  • Ta vare på brevet med pin- og puk kode. Pin trenger du ved innlogging og puk i tilfelle kortet blir sperret.

Datamaskinen

  • Skal ikke benyttes til privat bruk.
  • Virksomheten der du er ansatt skal stå som eier av datamaskinen du kobler deg opp fra.
  • Skal være underlagt arbeidsstedets sikkerhetsforskrifter.
  • Kun autoriserte brukere skal benytte datamaskinen.
  • Personsensitivdata skal ikke lagres lokalt.

Operativsystem

Norsk helsenett anbefaler at du kobler deg opp hjemmefra via en PC med Windows 10.
Følgende operativsystemer kan benyttes med hjemmekontorløsningen:

  • Windows 8 (alle versjoner)
  • Windows 10 (alle versjoner)
  • macOS 10.15.3 Catalina
  • macOS 10.15.4 Catalina

NB: Dersom du ønsker å bruke macOS til hjemmekontor er det viktig at macOS ikke oppdateres før det er bekreftet at ny versjon er støttet på nhn.no/hjemmekontor.
Erfaringsmessig kan løsningen slutte å fungere etter oppdateringer fra Apple.

Operativsystem som støttes på jobbpc

  • Windows 8 Professional
  • Windows 10 Professional

    Det kan ikke benytte Windows Home Edition på datamaskinen på kontoret, fordi denne ikke kan fjernstyres.

Antivirus og brannmur

Antivirus og brannmurfunksjonalitet er et krav for å ta i bruk hjemmekontorløsningen, disse må holdes oppdatert kontinuerlig. Det er godkjent å bruke Windows Defender som følger med Windows 10.

Hjemmekontor - ditt ansvar for sikkerheten

Brukers ansvar for sikkerheten ved bruk av Hjemmekontor er beskrevet i Norm for informasjonssikkerhet (Normen), og mer spesifikt i Faktaark 29 - Hjemmekontor.