Norsk helsenett har utarbeidet en overordnet seksårsplan for eget arbeid i satsningen på digital samhandling, på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet.
Norsk helsenett er ikke kjent med andre i sektoren som opererer med tidshorisonter på seks år, men ønsket likevel å forsøke å involvere både sektoren og leverandørmarkedet. Flere aktører bidro, men pekte også på utfordringen med slike planer i en tid der "de store prosjekters tid for lengst er over".
Dette gjør det utfordrende å levere en koordinert plan, og Norsk helsenett har derfor foreslått at det foretas årlige revisjoner av periodeplanen, slik at planen kan brukes som et verktøy for å skape større forutsigbarhet for aktørene i sektor, og bidra til å skape større forståelse for synergier mellom tiltakene.
Incentiver for tidlig-involvering
Norsk helsenett ser på incentiver til leverandørmarkedet som ett viktig virkemiddel fremover, og har derfor foreslått dette som del av planen. Helsekort for gravide blir en prøveklut for denne ordningen, men ikke nødvendigvis en mal. Dette kommer v tilbake til over sommeren.