Da Helse Vest tok i bruk API-et for «kritisk informasjon» 12. februar, ble en viktig milepæl nådd. Det gjør at helsepersonell kan dele kritisk informasjon i Kjernejournal på en enklere måte.
– Et klart fremskritt, sier Stig Hegrestad, som er avdelingsoverlege ved Avdeling for nevrologi i Helse Førde.
Han har vært med på å ta i bruk flere digitale løsninger på sykehuset, deriblant muligheten for å utveksle kritisk informasjon i Kjernejournal direkte fra fagsystemet sitt. Hegrestad forteller at han har sans for automatisk utveksling av informasjon og gjenbruk av data, og han mener at denne integrasjonen forenkler jobben med å registrere informasjon.
Sparer verdifull tid for helsepersonell
I dag tar det mye tid å oppdatere informasjon, spesielt på tvers av løsninger. Med det nye API-et kan helsepersonell nå legge inn kritisk informasjonen i eget fagsystem, som da også oppdateres i Kjernejournal – i samme handling.
I det daglige må helsepersonell oppdatere informasjonen flere steder, slik at den er oppdatert i flere løsninger. Hegrestad forteller at det er tidkrevende demotiverende å drive med slikt dobbeltarbeid.
Viktig for pasientsikkerheten
Det har vært et godt tverrfaglig samarbeid mellom Helse Vest IKT, Dips Arena og Norsk helsenett for å få Helse Vest i gang med API-et for kritisk informasjon.
– Ambisjonen var å spare tid for helsepersonell, sier Asefeh Johnsen, områdeprodukteier for kritisk informasjon i Norsk helsenett.
– Allerede etter én uke ser vi også en signifikant økning i registreringer av kritisk informasjon i den nasjonale Kjernejournalen. Dette er viktig for kvaliteten av kritisk informasjon, og ikke minst – veldig viktig for pasientsikkerheten, sier Johnsen.