Oslo universitetssykehus ønsket at Helsenorge skulle komme på besøk for å ha opplæring for kreftsekretærer på Ullevål sykehus og Radiumhospitalet. De ansatte på Kreftsenteret ønsket å kjenne bedre til hvordan Helsenorge ser ut for deres pasienter, hva slags informasjon som ligger tilgjengelig der og hvilke tjenester deres pasienter bruker mest.
Mange gode spørsmål
29. februar holdt Helsenorge opplæring for 17 sekretærer ved Kreftsenteret på Ullevål og 4. mars gjentok vi opplegget for 14 sekretærer på Radiumhospitalet. Vi fikk mange gode spørsmål og hadde flere gode diskusjoner rundt ulike situasjoner, og tilbakemeldingene var at det ga verdi for de som deltok. Ikke minst ga det verdi for oss i Helsenorge også. Det er alltid fint å få direkte tilbakemeldinger fra helsepersonell og deres erfaringer med Helsenorge, og at vi får komme nær de som i dag kanskje ser noen utfordringer i bruken av tjenestene.
Verdifull innsikt
Som forberedelse til disse opplæringene, fikk vi verdifulle innspill fra en kollega som selv har vært kreftsyk og som fortalte om hvordan hun brukte Helsenorge i denne perioden. På bakgrunn av det kunne vi gi noen tips som var tilpasset målgruppen, og dette ga økt verdi for begge parter.
Innhold i opplæringen
Noe av det vi trakk frem i opplæringen var det åpne innholdet relatert til kreft på Helsenorge, som finnes på denne siden: https://www.helsenorge.no/sykdom/kreft/.
I tillegg snakket vi litt mer om tjenestene Innboks, Legemidler, Helsekontakter og Pasientjournal:
- Sekretærene sender ut innkallingsbrev som pasientene finner i sin innboks på Helsenorge.
- Pasientene kan få beskjed om å ta med oversikt over medisinene de bruker, og da tipset vi sekretærene om at pasientene kan finne en utskriftsvennlig oversikt helt nederst på sin Legemidler-side på Helsenorge.
- Noen pasienter får tildelt en forløpskoordinator for kreft, og pasienten kan finne kontaktinformasjon til denne, og noen kan også ha dialog på Helsenorge, under tjenesten Helsekontakter.
- Under tjenesten Pasientjournal kan pasientene blant annet se tilgangslogg for hvem som har lest i journalen, og dette var sekretærene opptatt av at helsepersonell må være bevisst på.