Behandlere har i dag manglende systemstøtte for samarbeid om pasienten på tvers i helsevesenet. Det gjør Helsedirektoratet og Norsk helsenett noe med, gjennom Digital behandlingsplan. Informasjon om pasientens behandlingsplan skal kunne deles digitalt – både mellom ulike behandlere i helse- og omsorgstjenesten og med pasienten selv.
Prosjektet Digitale behandlingsplaner og egenbehandlingsplaner utforsker hvordan en digital løsning kan støtte samhandlingen mellom behandlere og samtidig øke medvirkning fra pasientene.
I utprøvningen vil helsepersonell få tilgang til planen i kjernejournal fra sine fagsystem, mens pasienter og andre pårørende vil få tilgang via Helsenorge. Norsk helsenett har også utviklet åpne API for behandlingsplaner, slik at løsningen kan kommunisere med andre system og utveksle data. Leverandører kan dermed også utvikle egne brukergrensesnitt slik at behandlerne kan få funksjonaliteten direkte i sine fagsystem og slippe å bruke portalløsningen i Kjernejournal.
Etterlengtet system for bedre dialog og oppfølging
Fram til nå har det vært en utfordring for helsepersonell at de mangler gode verktøy for å samhandle om pasienter. Monika Dalbakk, seksjonsleder for Pasientsentrert team (PSHT) ved Universitetet i Nord-Norges samhandlings- og innovasjonssenter, er med i utprøvningen av Digital behandlingsplan og synes løsningen ser lovende ut.
– En digital behandlingsplan på tvers av helsesektoren gir oss som behandlere støtte slik at vi kan få til mer helhetlige pasientforløp, der også pasienten gis mulighet for involvering, forklarer Dalbakk.
Erfaringene så langt er positive
Helse Nord er hovedsamarbeidspartner for prosjektet: Sykehus i Nord-Norge, kommunene Alta, Bodø, Rana og Tromsø samt fastleger deltar i utprøvingen av Digital behandlingsplan.
Tilbakemeldinger fra helsepersonell og pasienter som har testet ut denne tidlige versjonen, blir svært nyttig i den videre utviklingen og i evalueringen av løsningen. Prosjektet følger nemlig en såkalt «MVP»-tilnærming (Minimum Viable Product), der man går i drift så tidlig som mulig og videreutvikler og tilpasser løsningen fortløpende basert på erfaringer og brukernes behov.
Utprøvningen og videreutviklingen skal vare til sommeren 2023, og målet er at dette blir etablert som en varig tjeneste.
Er du leverandør og vil komme i gang?
- Se vår utviklerportal for lenke til API, dokumentasjon og testmiljø.
- Send gjerne en epost til for å komme i gang