Hopp til hovedinnhold
NHN

Et medlemskap i Helsenettet er inngangsbilletten du trenger for å dele helseopplysninger med andre.

Hva kan du bruke Helsenettet til?

Gjennom medlemskapet får du tilgang til en rekke e-helse tjenester, hvilke tjenester du får tilgang til er regulert av lovbestemt rett og om tjenestene kan integreres i ditt journalsystem.

Eksempler på tilgjengelige tjenester:

  • Elektronisk meldingsutveksling (f.eks. henvisninger og epikriser)
  • Opplysninger i kjernejournal
  • Sende e-resept
  • Sende refusjonskrav til Helfo
  • Sende sykemelding til NAV
  • Ulike videoløsninger
  • Hjemmekontor
  • Mulighet for bankterminaler og ip-telefoni
  • Pasientdialog og elektronisk timebestilling gjennom Helsenorge
  • Robust og sikker infrastruktur
  • Sanntidsoppdaterte folkeregisteropplysninger

Hvem kan bli medlem?

Alle virksomheter som har behov for å dele helseopplysninger innad eller med andre virksomheter som yter helse- og omsorgstjenester kan bli medlem i Helsenettet.

Forskrift om standarder og nasjonale e-helseløsninger pålegger virksomheter som yter helse- og omsorgstjenester etter spesialisthelsetjenesteloven, helse- og omsorgstjenesteloven, apotekloven og tannhelsetjenesteloven å ta i bruk Helsenettet.


Hvordan fungerer det?

I Helsenettet samles både brukere og tilbydere av tjenester. Avtaler knytter identifiserte virksomheter i helsetjenesten og godkjente leverandører sammen i et nettverk.

Som medlem kan du være trygg på at de du kommuniserer og deler helseopplysninger med følger Normen og at databehandleransvaret er ivaretatt.

Det betyr at helsepersonell kan kommunisere og dele helse- og personopplysninger på en trygg og lovlig måte. Og at leverandører kan tilby sine tjenester og fagsystemer. Dette skjer ved hjelp av en robust og sikker infrastruktur som ligger i bunn.

Les mer om avtaler, vilkår og priser her.

Fant du det du lette etter?