Dersom en virksomhet endrer organisasjonsnummer, må det meldes en organisasjonsendring til Norsk helsenett. Dette gjelder selv om eier er den samme som tidligere. Normalt beholdes samme her-id som virksomheten hadde tidligere i adresseregisteret (forutsatt ingen RESH-ID). Det er viktig at dere kontakter deres journalleverandør før dere går i gang med prosessen slik at organisasjonsendringen er samkjørt mellom alle parter.
Nytt organisasjonsnummer, men samme innehaver
Dersom du kun skal bytte organisasjonsnummer benytter du følgende skjema:
Nytt organisasjonsnummer og ny innehaver
Dersom du skal bytte både organisasjonsnummer og innehaver må både tidligere innehaver og ny innehaver signere hvert sitt skjema:
Fusjon
Dersom virksomheten er kjøpt opp og skal bli en del av en eksisterende virksomhet må virksomhetene i fellesskap fylle ut følgende skjema:
OBS! Noen tjenester vil bli påvirket av en organisasjonsendring:
-
E-resept: Nytt organisasjonsnummer, virksomhetssertifikat og evt. ny EDI-adresse må oppdateres.
-
Kjernejournal: Virksomheten vil miste tilgangen til kjernejournal helt til påfølgende uke.
-
Digital Dialog Fastlege: Virksomheten må bestille DDFL med det nye organisasjonsnummeret.