Om tjenesten
Skylab tilbys som en "Infrastructure As A Service (IAAS)"-tjeneste. Virtuelle maskiner opprettes i datasentre etter kundens spesifikasjon, og er tilgjengelig for kunden 24/7.
Norsk Helsenett (NHN) sørger for maskinvare, programvare, nødvendige tilganger til eventuelle eksterne tjenester og/eller applikasjoner, daglig drift av maskiner samt sikkerhetspatching.
Kunden står for installasjon av nødvendig programvare for testingen som skal gjennomføres.
Maskiner i skylab når tjenester og applikasjoner både på internett og Helsenettet. Testing av server-type-applikasjoner kan settes opp i Skylab. Maskinene etableres da i en annen nettverkssone som vil kunne nås fra internett og/eller Helsenettet.
Kunden kommer inn på maskinen(e) ved å logge inn på NHNs partnerportal. Det kreves kun internett-tilgang og nettleser.
Forutsetninger
Kunden må ha tilgang til internett for å kunne bruke Skylab-tjenesten.
Skylab skal kun brukes til testformål, og det stilles derfor noen spesifikke krav:
- Det skal kun benyttes kunstige testdata. Personsensitive data skal ikke lagres på maskiner i Skylab.
- Kunden spesifiserer selv hvilke personer som skal ha tilgang til maskinen(e) i Skylab. Kunden er ansvarlig for all bruk av maskinen(e), inkludert fra eventuelle underleverandører.
- Kunden er ansvarlig for ikke å installere ondsinnet programvare på maskinen(e) i Skylab
Målgruppe
Tjenesten er tilgjengelig for alle aktører som har kundeavtale, eller har tredjepartsleverandøravtale, med NHN.
I tillegg brukes Skylab for NHNs egne testlab-er, blant annet:
- Journallab: Testlab bestående av de sentrale EPJ-systemene som brukes i primærhelsetjenesten.
- XDS (Cross-Enterprise Document Sharing) testlab: Komplett XDS Affinity Domain bestående av repository og registry. Støtter også XCA for kommunikasjon mellom ulike XDS Affinity Domains.
- FHIR: Utprøving av velferdsteknologi
Vi hjelper deg
Kunde- og driftssenteret vårt er tilgjengelig døgnet rundt, hele året (24/7). Ta kontakt med oss på e-post kundesenter@nhn.no eller på telefon 24 20 00 00.
Vi starter feilsøking så fort vi får en henvendelse som krever det. Vi etterstreber å være så raske, effektive og løsningsorienterte som mulig – i tett dialog med kundene våre.
Risikovurdering
Norsk Helsenett har risikovurdert tjenesten, og den kan eventuelt brukes som utgangspunkt for egen risikovurdering. Vår vurdering fokuserer på de tekniske aspektene rundt tjenesten. Bruken av tjenesten er den enkelte virksomhets ansvar.
Bestilling
Tilleggstjenester
NHN kan også bistå med å etablere testvirksomheter for test i Adresseregisteret, inkludert opprette organisasjonsnummer og e-post/EDI- konto. Ta kontakt med kunde- og driftssenteret vårt, og vi hjelper deg.