Gå til hovedinnhold

Kom i gang med digital dialog på ditt legekontor

Her finner du råd og tips for å ta i bruk digital dialog med dine pasienter. Første steg for å komme i gang er å ta kontakt med din journalleverandør.

Slik ser det ut for innbygger 

Teknisk tilrettelegging

For å ta digital dialog i bruk må løsningen settes opp. Dette får du hjelp til av din journalleverandør. 

Oppstartsdokument for helsepersonell

Markedsføringsmateriell

Materiell til legekontoret kan bestilles her. Du må opprette en bruker der før du kan bestille.

Nye rutiner på kontoret

  • Før oppstart er det nyttig å ta en gjennomgang av interne rutiner slik at alle som jobber på legekontoret vet hvordan de skal håndtere de nye tjenestene.
  • ​Rutine for hva tjenestene skal brukes til. Denne rutinen bør også omhandle hvem og hvor ofte meldingene til resepsjon og lege skal behandles. I tillegg bør kontoret avtale på forhånd hvordan legers fravær, både planlagte ferier eller sykdom, skal håndteres.
  • Beslutte hvilke timer som skal gjøre​s tilgjengelig til elektronisk timebestilling direkte i timebok.
  • Beslutte hvilke resepter som kan fornyes uten at det er behov for en konsultasjon.​
  • Se oppstartsdokumentene i denne artikkelen for mer utdypende informasjon.

Hvordan få pasientene i gang

 Her er noen tips som kan gjøre det lettere å få pasientene i gang:

  • Gi muntlig informasjon til pasientene under en konsultasjon: Den beste måten å få pasient i gang er å informere om tjenestene muntlig, eventuelt hvis legen i tillegg gir visittkortet om digital dialog.
  • Telefonsvarer-beskjed: Telefonsvarerbeskjeden på legekontoret kan henvise til tjenestene på helsenorge.no som et alternativ til å stå videre i telefonkøen.
  • Materiell: Henge opp plakat og legge ut informasjonskort på venterommet. Kortene (som er i visittkortstørrelse) kan også legges ut i resepsjonen og inne på kontoret til legen. Plakat og kort trykkes av Direktoratet for e-helse og kan bestilles på www.ehelse.sits.no.
  • Infoskjerm: Vurder om informasjon om digital dialog skal legges ut på legekontorets infoskjerm på venterommet. Se lenke til dette bilde under markedsføringsmateriell i denne artikkelen. 
  • Hjemmeside: Oppdater hjemmesiden til legesenteret med informasjon og lenke til helsenorge.no/kontaktfastlegen. ​